Usein kysyttyä

Täältä löydät vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin. Jotta asioiminen olisi helpompaa olemme keränneet tälle sivulle yleisimmin esitetyt kysymykset ja vastaukset, jotta saisit vastauksen kysymyksiisi mahdollisimman helposti ja nopeasti. Jos vastausta ei löydy, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Sähkösopimuksesta

Miten teen sähkösopimuksen/Mitä tietoa tarvitsen sähkösopimuksen tekemiseen?

Sähkösopimuksen voit tehdä joko soittamalla asiakaspalveluumme (02) 621 2050 tai verkossa www.porienergia.fi. Sähkösopimuksen tekoa varten tarvitsemme seuraavat tiedot:

-  Nimesi, henkilötunnuksesi sekä puhelinnumerosi

-  Käyttöpaikan tarkan osoitteen sekä laskutusosoitteen, jos laskutusosoite on eri

-  Päivämäärän jolloin muutat tai tarvitset sähköä.

Olen unohtanut tehdä sähkösopimuksen, mitä teen?

Ole viipymättä yhteydessä asiakaspalveluumme (02) 621 2050. Huomaathan, että jos käyttöpaikassa sähköt ovat poikki, on niiden jälleenkytkentä maksullinen samalle päivälle. Seuraava arkipäivä on ilmainen.

Asiakaspalvelumme käsittelee sähköisissä palveluissa tehtyjä sopimuksia maanantaista perjantaihin klo 8:00-16:00 välisenä aikana. 

Voinko tehdä sähkösopimuksen lapseni tai sukulaiseni puolesta?

Sähkösopimuksiin liittyvät asiat ovat henkilökohtaisia, joten sopimuksen tekijän tulisi olla meihin itse yhteydessä. Mikäli sopimuksen tekijä on estynyt, voitte hoitaa asian valtakirjalla. Sopimuskumppanin tulee olla täysi-ikäinen. 

Valtakirjassa olisi hyvä mainita seuraavat asiat:

  • Valtuutetun ja valtuuttajan nimet sekä henkilötunnukset
  • Hoidettava toimenpide eli mitä valtuutus koskee
  • Osoite, johon sopimus tehdään
  • Päivämäärä ja paikka
  • Valtuutetun ja valtuuttajan allekirjoitukset

Mikä on määräaikainen sopimus?

Määräaikainen sopimus on voimassa tietyn määräajan. Määräaikainen sopimus sitoo molempia osapuolia sopimuksen määräaikaisuuden ajaksi mainituin ehdoin ja hinnoin. Kun määräaikaisuutesi on päättymässä, me lähetämme sinulle uuden tarjouksen hyvissä ajoin.  Määräaikaisuuden päättyminen ei kuitenkaan tarkoita sähkösopimuksesi päättymistä vaan sopimuksesi jatkuu toistaiseksi voimassa olevana, jos et hyväksy tarjoustamme. Huomaathan, että poismuutto tilanteessa määräaikaisen sopimuksen voi päättää normaalisti. 

Voinko tehdä määräaikaisen sopimuksen, vaikka en tiedä kuinka kauan asun kyseisessä osoitteessa?

Voit tehdä, koska sähkösopimus tehdään aina tiettyyn osoitteeseen. Kun muutto tulee ajankohtaiseksi, ilmoita siitä asiakaspalveluumme (02) 621 2050 tai asiakaspalvelu@porienergia.fi.

Mitä tapahtuu, kun määräaikainen sopimukseni päättyy?

Tulet saamaan Pori Energialta uuden tarjouksen postista noin kuukautta ennen määräaikaisen sopimuksesi päättymistä. Määräaikaisen sopimuksen jatkamisesta sinun tulee olla yhteydessä Pori Energian asiakaspalveluun (02) 621 2050 tai asiakaspalvelu@porienergia.fi . Jos unohdat uusia määräaikaisen sopimuksesi muuttuu sopimustyyppisi toistaiseksi voimassa olevaksi ja sen hintojen mukaiseksi.

Kuinka voin vaihtaa sähkönmyyjää?

Mikäli sinulla on toistaiseksi voimassa oleva sopimus, voit vaihtaa sähkönmyyjääsi kahden viikon irtisanomisajalla. Jos sinulla on määräaikainen sopimus, tulee sinun tietää päivämäärä milloin se on päättymässä. Sähkönmyyntiäsi voit kilpailuttaa internetissä monilla eri sivustoilla tai pyytää tarjouksia eri sähköyhtiöiltä.

Kuinka irtisanon sähkösopimukseni?

Sähkösopimuksen voit irtisanoa soittamalla asiakaspalveluumme (02) 621 2050 tai lähettämällä sähköpostia asiakaspalvelu@porienergia.fi. Sähkösopimuksen irtisanomista varten tarvitsemme päivämäärän jolloin sopimuksen voi irtisanoa sekä loppulaskutusosoitteen. Sähkösopimusta ei voi päättää takautuvasti.

Mitä teen, jos olen unohtanut irtisanoa sähkösopimukseni?

Ole viipymättä yhteydessä asiakaspalveluumme (02) 621 2050 sopimuksen päättämiseksi. Asiakas on vastuussa sähkösopimuksesta, kunnes se irtisanotaan.

Miten sopimusasioiden erimielisyydet ratkaistaan?

Mikäli sopimusasiaa koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistua yrityksen ja kuluttajan välillä tulee kuluttajan olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). Tämän jälkeen kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi (www.kuluttajariita.fi). 

Muutan pois ja puolisoni jää asumaan osoitteeseen. Voitteko siirtää nimissäni olevan sähkösopimuksen hänelle?

Käytäntönä on, että nimellänne oleva sopimus päätetään, päivitetään osoite loppulaskua varten, tehdään tarvittaessa uusi sähkösopimus uuteen osoitteeseen ja asuntoon jäävän täytyy tehdä uusi sopimus omalla nimellään. Tätä varten hänen tulisi olla henkilökohtaisesti yhteydessä meihin joko puhelimitse (02) 621 2050 sähköpostitse asiakaspalvelu@porienergia.fi tai kotisivujemme kautta hyvissä ajoin ennen sopimuksesi päättymistä, jotta sähköt eivät katkea kyseisestä osoitteesta.

Sähkölaskusta

Miksi saan kaksi laskua?

Sähkön siirto ja sähkön myynti on eriytetty toisistaan, joista sähkönmyyntiosuus on kilpailutettavissa. Paikallinen verkkoyhtiösi vastaa sähkön siirrosta ja laskuttaa siitä omalla laskullaan ja valitsemasi sähkön myyjä lähettää oman laskunsa myydyn sähkön osalta.

Mistä sähkölasku muodostuu?

Sähkölasku koostuu sähkön siirtomaksusta, energiamaksusta ja veroista. Sekä siirrosta että myynnistä veloitetaan kiinteä perusmaksu (euroa/kk) ja myös energiakulutuksen mukaan määräytyvä energiamaksu (snt/kWh). Sähkövero on valtion määrittelemä. Henkilöasiakkaat ja suurin osa yritysasiakkaistakuuluvat sähköveroluokkaan I ja tiettyjen toimijoiden yritysasiakkaat voivat hakeutuasähköveroluokkaan II.

Miten saan sähkölaskuni e-laskuna?

Voit tehdä e-laskusopimuksen omassa verkkopankissasi. Pori Energian laskun tilausta varten tarvitset laskustamme viitenumeron, jonka löydät laskulta.

Voinko muuttaa laskujeni eräpäivää pysyvästi? 

Tällä hetkellä laskujen eräpäiviä ei valitettavasti voi muuttaa niin, että joka laskulla käytettäisiin tiettyä eräpäivää. Voit kuitenkin siirtää eräpäivää laskukohtaisesti, mikäli sille on tarvetta. Voit olla asiasta yhteydessä Pori Energian laskutukseen (02) 621 2058 tai laskutus@porienergia.fi

Haluaisin keskustella vuokralaiseni tai sukulaiseni laskuista ja sähkönkulutuksesta. Miten se on mahdollista?

 Ainoastaan sopimuskumppani eli se kenen nimellä sähkösopimus on saa keskustella laskuista ja käyttöpaikan kulutuksesta. Emme valitettavasti voi siis antaa mitään tietoja, kuin ainoastaan sopimuskumppanille.

 

Katuvaloviat

Katuvaloviat ilmoitetaan Porin kaupungin verkkolomakkeen kautta.

 

Uusi sähkönmyyntiyhtiö

Miksi uusi yhteisyritys perustetaan? / Mistä on kyse?

Lahti Energia Oy, Oulun Energia Oy, Oulun Seudun Sähkö, Pori Energia Oy ja Vantaan Energia Oy sekä nykyisen Oulun Sähkönmyynnin osakkaat Tornion Energia Oy, Haukiputaan sähköosuuskunta, Raahen Energia Oy, Rantakairan Sähkö Oy ja Tenergia Oy ovat yhdistämässä sähkönmyynti- ja asiakaspalveluliiketoimintonsa.

Haluamme tarjota asiakkaillemme ylivertaisen asiakaskokemuksen sekä kilpailukykyisen hinnan perustamalla uudet sähkön myynti- ja asiakaspalveluyhtiöt. Uusien yhtiöiden on suunniteltu aloittavan toimintansa 1.4.2020. Uusiin yhtiöihin siirrettäviä palveluja ovat sähkön vähittäismyynti, aurinkosähköpalvelut, sähköisen liikenteen palvelut sekä asiakaspalveluun ja laskutukseen liittyvät palvelut.

Yhdistyminen uudeksi sähkönmyyntiyhtiöksi antaa meille myös erinomaisen mahdollisuuden tuottaa asiakkaidemme toivomia arkea helpottavia uudenlaisia energian kulutukseen liittyviä ympäristöystävällisiä palveluja ja tuotteita kaikkialle Suomeen.

Tavoitteenamme on kasvaa Suomen suurimmaksi sähkönmyyntiyhtiöksi omistuspohjaa ja asiakasmäärää kasvattamalla.

Suomessa sähkömarkkinat ovat hajautuneet ja kovasti kilpaillut. Kaikilla kuudella yhteisyritykseen siirtyvällä energiayhtiöllä on pitkä ja vakaa kokemus sekä varma paikallistuntemus Suomen sähkömarkkinoista. Uuden yhtiön myötä olemme aiempaa kilpailukykyisempiä. Tämä varmistaa sen, että pystymme tarjoamaan uusia tuotteita ja palveluita sekä erinomaisen asiakaskokemuksen sekä nykyisille että uusille asiakkaillemme valtakunnallisesti.

Vaikuttaako muutos sopimukseeni?

Muutos ei vaikuta nykyiseen sopimukseesi. Mikäli olet tehnyt kanssamme määräaikaisen sopimuksen, jatkuu se ennallaan voimassa määräajan loppuun saakka. Mahdollisista muutoksista toistaiseksi voimassaolevaan sopimukseen ilmoitamme kuten tälläkin hetkellä 30 päivää ennen muutoksen voimaantuloa.

Mitä hyötyä tästä kaikesta on?

Haluamme tarjota asiakkaillemme ylivertaisen asiakaskokemuksen sekä kilpailukykyisen hinnan. Yhdistyminen uudeksi sähkönmyyntiyhtiöksi antaa meille myös erinomaisen mahdollisuuden tuottaa asiakkaiden toivomia uudenlaisia ympäristöystävällisiä palveluja ja tuotteita kaikkialle Suomeen edullisesti. Tavoitteenamme on kasvaa Suomen suurimmaksi toimijaksi omistuspohjaa ja asiakasmäärää kasvattamalla.

Jos teen nyt Pori Energian / Lahti Energian / Oulun Energian / Oulun Seudun Sähkön / Vantaan Energian / Oulun Sähkönmyynnin kanssa sopimuksen, mitä tapahtuu, kun uusi yritys aloittaa?

Sähkön myyntisopimuksesi säilyy ennallaan entisin ehdoin myös uudessa sähkönmyyntiyhtiössä. Muutos ei vaadi sinulta toimenpiteitä.

Nouseeko hinnat yhdistymisen myötä?

Sähkön myyntisopimuksesi säilyy ennallaan entisin ehdoin myös uudessa sähkönmyyntiyhtiössä. Muutos ei vaadi sinulta toimenpiteitä. Tavoitteenamme on pitää hinnat erittäin kilpailukykyisinä.

Lisäksi on liikkunut huhuja, että sähkönmyynti loppuu kokonaan Lahti Energialla / Oulun Energialla / Oulun Seudun Sähköllä / Pori Energialla / Vantaan Energialla / Oulun Sähkönmyynnillä - onko tämä totta?

Sähkönmyyntimme ei lopu, vaan siirtyy uudelle sähkönmyyntiyhtiölle, kun yhtiön toiminta käynnistyy ensi keväänä. Jo tehdyt sähkön myyntisopimukset jatkuvat voimassaolevina entisillä ehdoilla uudessa yhtiössä.

Vaikuttaako tämä kaukolämmön hintaan, mitä tapahtuu siirtoyhtiölle?

Jatkamme edelleen kaukolämmön tuottamista ja myyntiä, sähköverkkojemme hoitamista ja sähköntuotantoa. Uusien yhtiöiden perustaminen ei vaikuta näihin toimintoihin tai hinnoitteluun.

Sähkön siirtoyhtiöt palvelevat kaikkia sähkönmyyjiä tasavertaisin ehdoin, eli muutoksella ei ole vaikutusta myöskään sähkön siirtohintoihin.

Oletteko jatkossakin vastuullinen yritys? (yritysvastuu)

Tulemme toiminnassamme huomioimaan vastuullisuuden kaikki kolme näkökulmaa

- taloudellinen vastuu = kannattavaa liiketoimintaa, joka luo pohjan toiminnan kehittämiselle

- sidosryhmien huomioiminen = sosiaalinen näkökulma, jonka mukaan toimimme asiakkaan näkökulmasta

- ympäristövastuu = puhtaasta luonnosta ja ympäristöstä huolehtiminen