Korvaukset sähkökatkoista

Vakiokorvaus - Sähkökatkojen korvaukset yli 12 tuntia kestäneistä katkoista

Pori Energia Sähköverkot Oy maksaa verkkopalvelun keskeytymisen johdosta pitkään sähköä vaille jääneille asiakkailleen vakiokorvauksia. Korvaus hyvitetään asiakkaalle automaattisesti seuraavissa laskuissa. Vakiokorvaus on prosentuaalinen osuus sähkönkäyttöpaikan vuotuisesta verkkopalvelumaksusta.

Vakiokorvauksen määrä

Vakiokorvauksen enimmäismäärä verkkopalvelun keskeytymisen johdosta on kalenterivuoden kuluessa enintään 200 % vuotuisesta siirtopalvelumaksusta tai 2000 euroa. Jos katkojen välissä on sähköä saatavilla alle kaksi tuntia lasketaan katkoajat yhteen. Keskeytysaika alkaa siitä, kun vika on tullut verkkoyhtiön tietoon joko sähköverkon käytönvalvontajärjestelmästä tai sähkönkäyttäjän ilmoituksesta, ja päättyy, kun vika on saatu korjattua. 

Keskeytysajan laskennan aloittamiseen vaikuttaa myös se milloin vianhaku ja korjaustyö on voitu aloittaa turvallisesti. 

Korvaukset määräytyvät sähkökatkon yhtäjaksoisen keston perusteella seuraavasti: 

  • 10 % kun keskeytyksen aika on ollut vähintään 12 h mutta vähemmän kuin 24 h
  • 25 % kun keskeytysaika on ollut vähintään 24 h mutta vähemmän kuin 72 h
  • 50 % kun keskeytysaika on ollut vähintään 72 h mutta vähemmän kuin 120 h
  • 100 % kun keskeytysaika on ollut vähintään 120 h mutta vähemmän kuin 192 h
  • 150 % kun keskeytysaika on ollut vähintään 192 h mutta vähemmän kuin 288 h
  • 200 % kun keskeytysaika on ollut vähintään 288 h

Erillisen korvaushakemuksen tekeminen

Mikäli korvausta ei ole huomioitu kolmen kuukauden kuluessa katkosta, vaikka sähkökatkon pituus siihen oikeuttaa tai jos korvauksen saaja on tyytymätön korvauksen laskentaperusteisiin, on tästä tehtävä erillinen kirjallinen korvaushakemus. Ilmoita alla mainitut tiedot sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@porienergia.fi tai puhelimitse asiakaspalveluumme p. (02) 621 2050

  • Nimi ja osoite
  • Puhelinnumero
  • Käyttöpaikan osoite
  • Käyttöpaikan numero (löytyy laskusta)
  • Sähkökatkojen alku- ja loppuajankohdat sekä niiden kesto

Vahingonkorvaukset verkkopalvelun virheestä

Verkkoyhtiö on korvausvelvollinen, jos sähkön laatu tai verkkopalvelu on ollut virheellistä (esimerkiksi nollavika tai pitkäaikainen yli-/alijännite on vaurioittanut laitteita). Hakemus tulee tehdä viimeistään kolmen kuukauden sisällä tapahtuneesta vahingosta.

Vahingonkorvaushakemuksen tekeminen

Täytä oheinen lomake ja toimita se sähköpostitse osoitteeseen energiavalvomo@porienergia.fi tai postitse Pori Energia Sähköverkot Oy, Asiakaspalvelu, PL 9, 28101 PORI.