UKK eli usein kysytyt kysymykset
Olemme koonneet listan kysymyksistä, joita kohtaamme usein työssämme. Toivottavasti löydät niistä avun ongelmaasi. Jos kuitenkin käy niin, että ongelma ei ratkea, otathan yhteyttä suoraan meihin.
Katuvaloviat - mihin ilmoitan?
Katuvaloviat ilmoitetaan Porin kaupungin verkkolomakkeen kautta.
Porin kaupunki vastaa Porin katujen, puistojen, kaupungin liikuntapaikkojen ja kaupungin kiinteistöjen pihojen valaistuksesta.
Pori Energia huoltaa Porin kaupungin tilauksesta katuvaloja, eli katuvalot omistaa Porin kaupunki. Pyynnöt huollosta ja korjauksesta tulee osoittaa kaupungille, edellä mainitun verkkolomakkeen kautta.
Huoltokierroksia tehdään Porissa 2 krt/vuosi, yleensä syyskuussa ja helmikuussa. Lamppujen yksittäisvaihtoja tehdään ainoastaan erillisenä lisätyönä sopimuksen mukaan, kuten myös valaisin ja valaisinlaitevikojen korjaaminen. Työn tekemisen edellytyksenä on aina tilaajan (Porin kaupunki) hyväksyntä ja tilaus.
Voinko tehdä sähkösopimuksen pori energian kanssa?
Pori Energia ei enää itse myy sähköä, vaan myynnin hoitaa myyntiyhtiö Oomi Energia, jonka osaomistajana Pori Energia on.
Jos sähkönkäyttöpaikkasi on Pori Energia Sähköverkon alueella, olet sähköverkkopalvelumme asiakas automaattisesti. Sen sijaan tarjouksen sähkösopimuksesta voit pyytää haluamaltasi sähkömyyntiyhtiöltä.
Laskutus
Mikä on kätevin tapa maksaa lasku?
Kätevin maksutapa on e-lasku. Tilaamalla laskut verkkopankkiisi, saat laskut nopeasti ja varmasti. Sähköinen lasku ei eksy matkalla, sen voi laittaa maksuun automaattisesti tai voit hyväksyä sen maksuun itse tarkastuksen jälkeen.
- E-lasku on ympäristöystävällisempi vaihtoehto paperilaskulle, saat e-laskun suoraan omaan verkkopankkiisi.
- Yritysasiakkaana saat verkkolaskun käyttöösi ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme ja ilmoittamalla yrityksesi verkkolaskutiedot.
- Sähköpostilaskun saat ilmoittamalla sähköpostiosoitteesi asiakaspalveluun.
- Mikäli käytössä ei ole e-laskua, verkkolaskua tai sähköpostilaskua, saat laskusi perinteisenä paperilaskuna postin mukana.
Miten toimin, kun tarvitsen lisää maksuaikaa?
Laskun eräpäivä on 14 päivää laskun päiväyksestä. Jos tarvitset lyhyen maksuajan laskulle, sinulla on kuluttajana-asiakkaana eräpäivän jälkeen 10 päivää aikaa maksaa lasku ilman maksumuistutusmaksua ja siitä aiheutuvia kuluja. Lähetämme maksumuistutuksen 14 päivää alkuperäisen eräpäivän jälkeen ja siihen lisätään maksumuistutuksesta ja viivästyksestä aiheutuneet kulut.
Jos tarvitset pidemmän maksuajan tai neuvoja laskun maksamiseen, sinua palvelee yhteistyökumppanimme Ropo Capital.
- puh. 09 2315 0433 (pvm/mpm) arkisin klo 8-20 ja la klo 10-15
- www.ropo-online.fi
Miten otan e-laskun käyttöön?
E-lasku on helppo ja vaivaton tapa maksaa laskuja. Myös ympäristö kiittää, kun laskuja ei enää lähetetä paperisena kotiin. Kaikki laskun maksamiseen tarvittavat tiedot ovat valmiina e-laskulla, sinun tehtäväksesi jää vain laskun hyväksyminen verkkopankissa. E-laskun voi myös asettaa automaattiseen maksuun.
1. Tee e-laskusopimus omassa verkkopankissasi. Sopimuksen tekoa varten tarvitset laskuttajan nimen, asiakasnumeron ja laskutusperustetunnuksen, tiedot löydät laskultasi.
2. Valitse e-laskun lähettäjä ja haluamasi laskut:
Laskuttaja: Pori Energia Oy
Laskunaihe: kaukolämpölasku
Laskuttaja: Pori Energia Sähköverkot Oy
Laskunaihe: sähkölasku
3. Ilmoita asiakasnumerosi ja laskutusperustetunnus. Löydät nämä tiedot viimeisimmältä sähkö- tai kaukolämpölaskulta tai sopimuksestasi. Käytä sähkölaskuun sähkölaskun laskutussopimustietoja ja kaukolämpölaskuun kaukolämpölaskun laskutussopimustietoja.
4. Nyt sinulla on voimassa oleva e-laskusopimus. Saat jatkossa laskut suoraan verkkopankkiisi jo yleensä seuraavasta laskusta lähtien.
Sähköverkko
Verkkopalvelu, siirtohinnat / verkkopalvelumaksut
Mitä verkkopalvelu tarkoittaa?
Verkkopalvelulla tarkoitetaan sähkön siirtymistä tuotantolaitokselta sähkönkäyttäjälle. Koko Suomen sähköverkko koostuu useista yhteen liitetyistä alueellisista sähköverkoista. Kullakin alueella toimii oma sähköverkkoyhtiö, joka vastaa omassa sähköverkossaan siitä, että asiakkailla on aina halutessaan käytössä luotettava sähkönsiirtoyhteys. Porissa sähköverkkopalveluista vastaa Pori Energia Sähköverkot Oy.
Voiko sähköverkkoyhtiön kilpailuttaa?
Sähköverkkoyhtiötä ei voi valita. Sähkönsiirto ostetaan aina sen alueen sähköverkkoyhtiöltä, jossa verkkoon liitetty rakennus sijaitsee. Tämä johtuu siitä, että sähköverkkojen rakentaminen ja ylläpitäminen on niin työlästä sekä kallista, ettei useita verkkoja kannata rakentaa rinnakkain.
Porilaiset ostavat sähkönsiirron meiltä, Pori Energia Sähköverkoilta.
Mistä sähkönsiirtohinta muodostuu?
Kun maksat sähkönsiirrosta, maksat sähkönsiirtämisestä kulutusmaksun (snt/kWh) kuluttamasi energian mukaan, perusmaksua (euroa/kk) sekä sähköveroja, joita ovat sähkön valmistevero ja huoltovarmuusmaksu. Lisäksi sähkön siirtohinta sisältää arvonlisäveron. Kaikki sähköverkkoyhtiöt laskuttavat sähkölaskulla siirtomaksujen lisäksi sähköveron ja arvonlisäveron, jotka välitetään edelleen valtiolle.
Mitä tarkoittaa vuotuinen verkkopalvelumaksu?
Vuotuisella verkkopalvelumaksulla tarkoitetaan sähkönsiirron perusmaksuja ja sähkön siirtomaksuja (snt/kWh) sekä veroja.
Mitä sähkönsiirtomaksulla saa?
Sähkönsiirtohintaan sisältyy mm. sähköverkon kunnossapito, valvonta, viankorjaus ja vikapalvelu 24 h vuorokaudessa. Lisäksi käytössäsi on älykäs sähkömittari sekä luenta- ja asiakaspalvelu. Verkkopalvelumaksuilla katetaan myös sähköverkon ylläpito, kunnostaminen, kehittäminen sekä uuden verkon rakentaminen.
Muuttuvatko verkkopalvelumaksuni, jos kilpailutan sähkön myyjäni?
Sähkön verkkopalvelumaksut eivät riipu sähkön myyjästä eikä sähkön kilpailuttamisesta. Asiakas voi vapaasti valita, miltä myyjältä ostaa sähkönsä ilman, että tällä on vaikutusta verkkopalvelun hintaan.
Onko kaikilla sähköverkkoyhtiöillä saman suuruiset maksut?
Sähköverkkoyhtiöiden verkkopalvelun hintatasot vaihtelevat asiakasmääristä sekä sähköverkon rakenteesta ja sijainnista riippuen. Energiavirasto valvoo verkkopalvelun hinnoittelua. Hinnat perustuvat aina kunkin alueen todellisiin kustannuksiin.
Mikä on sähköverkkosopimus?
Sähköverkkosopimus on sopimus sähkön siirtämisestä. Sähköverkkosopimus tehdään aina oman paikallisen sähköverkkoyhtiön kanssa. Sähköverkkosopimuksen tekee puolestasi valitsemasi sähkönmyyjä, eikä sinun tarvitse suoraan olla yhteydessä sähköverkkoyhtiöön.
Kuinka voin irtisanoa sähköverkkosopimukseni?
Sähköverkkosopimuksen irtisanominen tehdään aina sähkönmyyjälle. Ota siis yhteyttä sähkönmyyjääsi ja tee heille irtisanomisilmoitus.
Mikäli olet myymässä omakotitaloa, paritaloa tai muuta rakennusta ja haluat tehdä sähköliittymän siirron, lue ohjeita täältä.
Sähköliittymä on irtainta omaisuutta, joka ei siirry uudelle omistajalle automaattisesti.
Sähkönsiirtolaskut ja laskutus
Kuinka usein lähetätte sähkönsiirrosta laskun?
Pääsääntöisesti lähetämme asiakkaille kaksitoista laskua vuodessa.
Onko sähkönsiirtolaskulle mahdollista saada lisää maksuaikaa?
Jos sinulla on tilapäisiä maksuvaikeuksia, voimme tulla vastaan ja joustaa. Mikäli tarvitset maksuaikaa yksittäiselle laskulle, tai tarvitset pidemmän maksusuunnitelman, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.
Miten sähkölasku muodostuu?
Sähkölasku koostuu kolmesta osasta: verkkopalvelusta, sähköenergiasta sekä lakisääteisistä veroista, joihin kuuluvat sähkövero ja arvonlisävero.
Verkkopalvelu ja sähköenergia ovat kaksi eri palvelua kahdelta eri yritykseltä. Molemmista palveluista maksetaan erikseen ja niiden hinnat määräytyvät erikseen.
Sopimustyypistäsi riippuen saatat saada laskun erikseen sähkönsiirrosta ja sähköenergiasta, tai sähkönmyyntiyhtiö on saattanut tarjota sinulle myös yhtä laskua, joka sisältää nämä molemmat.
Mihin sähkölasku perustuu?
Lasku perustuu todelliseen sähkönkäyttöön, josta saamme tiedon sähkömittarilta. Laskulla sähkönkäyttö esitetään kuukauden kulutettuina kilowattitunteina.
Omaa sähkönkäyttöä voi helposti seurata Wattivahti -palvelusta
Laskutus on muuttunut tuntipohjaiseksi, mitä se tarkoittaa ja vaikuttaako tämä laskuni suuruuteen?
Verkkopalvelun laskutus on muuttunut tuntimittauspohjaiseksi järjestelmämuutoksen yhteydessä. Jatkossa verkkopalvelulasku muodostetaan sähkömittarilta saadun tuntimittaustiedon pohjalta. Aikaisemmin laskutus on tapahtunut kuukausittaisten mittarilukemien pohjalta.
Kuukausittaisella verkkopalvelulaskulla ei enää jatkossa näy mittarin lukematietoja vaan kuukaudessa kulutettu sähkön määrä (kWh). Muutoksella ei ole vaikutuksia asiakkaiden verkkopalvelulaskun loppusummaan. Molempien mittaussarjojen pohjalta saadaan sama lopputulos.
Sähköt eivät toimi ja minulla on laskut maksamatta, mitä teen?
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja saat ohjeet erääntyneiden laskujen maksamiseen, sekä sähköjen jälleenkytkentään. Sähköverkonhaltijalla on oikeus keskeyttää sähköntoimitus, mikäli maksuvelvoite on laiminlyöty.
Saanko sähköstä yhden vai kaksi laskua?
Sähkön myyjäsi voi tarjota sinulle palveluna verkkopalvelun (siirto) läpilaskuttamista myyntilaskun yhteydessä, mikäli sähkön myyjäsi on sopinut kanssamme läpilaskutuksesta.
WATTIVAHTI
WattiVahti-sähkönkulutustietopalveluun liittyvät kysymykset
WattiVahti - Usein kysytyt kysymykset
Sähkökatkot ja vikatilanteet
Pitääkö minun tehdä erillinen hakemus saadakseni sähkökatkosta vakiokorvausta?
Ei tarvitse, vakiokorvaukset hyvitetään automaattisesti sähkölaskussasi kuuden kuukauden kuluessa sähkökatkosta.
Milloin olen oikeutettu korvaukseen sähkökatkosta?
Sähköntoimitukselta ei voi edellyttää täydellistä keskeytymättömyyttä, koska sähköverkko on aina alttiina erilaisille keskeytyksiä aiheuttaville luonnon- ja muille ilmiöille. Sähkökatkoksesta voi kuitenkin saada hyvitystä silloin, jos sähköntoimituksessa on virhe, tai sähkökatko on kovin pitkä.
Sähköntoimitus on virheellinen, jos
toimitettu sähkö ei ole laatustandardin mukaista (esimerkiksi jännite vaihtelee enemmän kuin on sallittua) tai sähköntoimitus on yhtäjaksoisesti tai toistuvasti keskeytynyt eikä keskeytystä voida pitää keskeytyksen syyt ja olosuhteet huomioon ottaen vähäisenä.
Hinnanalennus
Jos sähköntoimituksessa on virhe, asiakkaalla on oikeus sähkön hinnanalennukseen, joka vastaa vähintään kahden viikon osuutta hänen vuotuisesta verkkopalvelumaksustaan. Lisäksi asiakkaalla on oikeus vahingonkorvaukseen, jos sähkön laatuvirhe on rikkonut asiakkaan laitteita.
Vakiokorvaus
Yli 12 tunnin sähkökatkosta maksamme lakisääteisen vakiokorvauksen. Keskeytys alkaa siitä, kun vika on tullut tietoomme joko käyttöjärjestelmämme kautta tai asiakkaan ilmoituksesta.
Vakiokorvaukset määräytyvät seuraavasti:
• 12-24 tuntia, 10 % vuotuisesta verkkopalvelumaksusta
• 24-72 tuntia, 25 % vuotuisesta verkkopalvelumaksusta
• 72-120 tuntia, 50 % vuotuisesta verkkopalvelumaksusta
• 120-192 tuntia, 100 % vuotuisesta verkkopalvelumaksusta
• 192-288 tuntia, 150 % vuotuisesta verkkopalvelumaksusta
• Yli 288 tuntia, 200 % vuotuisesta verkkopalvelumaksusta
Vakiokorvauksen määrä perustuu asiakkaan arvioituihin vuotuisiin verkkopalvelumaksuihin veroineen (alv ja sähkövero) ja keskeytyksen yhtäjaksoiseen kestoon. Yksittäisen keskeytyksen osalta vakiokorvauksen määrä on enintään 200 % vuotuisesta siirtomaksusta, tai enintään 1000 euroa.
Kalenterivuoden kuluessa maksettavien vakiokorvausten määrä on enintään 200 % vuotuisesta siirtomaksusta, tai enintään 2000 euroa. Jos sama verkkopalvelun keskeytyminen ulottuu kahden kalenterivuoden ajalle, jyvitetään keskeytymisestä maksettava vakiokorvaus enimmäismäärää laskettaessa kullekin kalenterivuodelle sen perusteella, mikä osuus keskeytymisajasta kuhunkin kalenterivuoteen kohdistuu.
Yli 12 tunnin keskeytys ei automaattisesti tarkoita, että sähköntoimitus olisi virheellinen. Virheen määrittely on tehtävä aina tapauskohtaisesti ottaen huomioon keskeytyksen syyt ja olosuhteet.
Miten olette varautuneet poikkeuksellisiin häiriö- ja onnettomuustilanteisiin?
Pori Energia Sähköverkot Oy pyrkii ennen kaikkea ennaltaehkäisemään häiriöitä ja onnettomuuksia. Teemme yhtiössämme kattavaa riskikartoitusta, jolla pyrimme arvioimaan hyvinkin harvinaisten tapahtumien todennäköisyyttä ja vaikutuksia. Näiden analyysien tulokset kohdistetaan toimenpiteiksi käytäntöön, esimerkiksi varayhteyksien ja verkon kahdennuksien investointeihin. Poikkeustilanteita varten on myös laadittu kattavat toimintaohjeet. Esimerkiksi sääolosuhteiden vuoksi ennakoitavissa oleviin laajoihin sähköverkon häiriöihin varaudumme lisäämällä päivystävän henkilökunnan määrää. Sähköasemille on laadittu onnettomuustilanteiden varalta pelastussuunnitelmat.
Henkilöstöämme myös koulutetaan jatkuvasti. Harjoituksissa ja koulutuksissa käydään läpi poikkeuksellisia häiriötilanteita, kuten kantaverkosta johtuvaa tehorajoitusta tai onnettomuustilanteita. Harjoituksia järjestetään yhteistyössä mm. pelastuslaitoksen kanssa.
Rikkovatko lyhyet sähkökatkot kodin laitteita?
Lyhyet sekuntien tai muutaman minuutin sähkökatkot ovat sähköverkon normaaleja, joskin harmillisia tapahtumia. Laitteet on tarkoitettu toimimaan myös näissä tilanteissa. Ikääntyminen saattaa heikentää laitteiden kestävyyttä ja pahimmassa tapauksessa laite voi rikkoutua sähkökatkon yhteydessä. Toiset laitteet häiriintyvät katkoksista, esimerkiksi tietokone voi jumiutua hetkellisesti ja vaatia pistokkeen irrottamisen muutamaksi minuutiksi.
Mistä lyhyet sähkökatkot johtuvat?
Muutaman sekunnin tai parin minuutin sähkökatkot ovat sähköverkon suojaustoiminto, jolla usein estetään pidemmän sähkökatkon syntyminen. Ukkonen tai pieneläimet aiheuttavat usein ohimenevän vian sähköverkkoon, jolloin sähköt ensin katkeavat ja kytkeytyvät sitten automaattisesti uudelleen päälle. Suurin osa pidemmistä sähkökatkoista voidaan ehkäistä tällä lyhyellä katkaisulla.
Mikä on nollavika ja mitä silloin pitää tehdä?
Nollaviaksi kutsutaan tilannetta, jossa sähköjärjestelmässä ns. nollajohdin katkeaa. Tämä voi tapahtua sähköverkkoyhtiön vastuulla olevassa muuntajan ja kiinteistön välisessä pienjännitejohdossa tai kiinteistön omissa sähköasennuksissa.
Nollavian tyypillisimpänä ilmentymänä on sähköjen epänormaali käyttäytyminen. Osassa taloa esimerkiksi valot palavat huomattavan kirkkaasti ja osassa puolestaan himmeästi. Jos havaitset sähköissä tämän kaltaista oiretta, katkaise välittömästi sähköt pääkytkimestä ja ota yhteyttä vikailmoitusnumeroomme 02 633 1161. Soittaminen numeroon on maksutonta ja se on käytössä 24 tuntia vuorokaudessa.
Miten tiedotatte asiakkaitanne sähköverkon suunnitelluista huoltotöistä?
Tiedotamme sähköverkontöiden aiheuttamista sähkökatkoista pääsääntöisesti asiakkaiden postilaatikoihin jaettavilla keskeytystiedotteilla. Kerrostaloissa saatamme kiinnittää tiedotteen myös ilmoitustaululle tai muuhun näkyvään paikkaan.
Muutto
Siirtyykö sähkönliittymä automaattisesti kiinteistökaupan yhteydessä?
Mikäli omakotitalon, paritalon tai muun rakennuksen omistaja vaihtuu, yleensä myös sähköliittymä vaihtaa omistajaa. Sähköliittymä on irtainta omaisuutta, joka ei siirry uudelle omistajalle automaattisesti. Helpoin tapa huolehtia omistajan muutoksesta on mainita siitä kiinteistön kauppakirjassa tai tehdä erillinen siirtosopimus.
Yleensä kohteen uusi omistaja ilmoittaa sähköliittymän omistajan muutoksesta verkkoyhtiölle.
Milloin muuttoilmoitus pitäisi tehdä ja miten teen sen?
Muuttoilmoitus pitää tehdä viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttopäivää valitsemaasi sähkönmyyntiyhtiöön. Me emme sähköverkkoyhtiönä voi ottaa vastaan muuttoilmoituksia. Sopimus sähkönmyyjän kanssa tulee aina tehdä ensin, jonka jälkeen myyjäyhtiö ilmoittaa sähköverkkoyhtiölle muuton, jonka pohjalta tehdään tarvittava sähköverkkosopimus.
Oma sähköntuotanto
Miten voisin itse tuottaa sähköä?
Nykyisin oman sähköntuotannon toteuttamiseen löytyy runsaasti vaihtoehtoja. Saatavana on uusiutuvaa energiaa hyödyntäviä järjestelmiä, joilla omaa sähköenergiaa on helppo tuottaa. Lisäksi oman käytön ylittävän energian voi myydä sähkömarkkinoille. Yleisin ja käytetyin tuotantomuoto on aurinkopaneeleilla toteutettava aurinkosähköjärjestelmä.
Pitääkö aurinkopaneeleista ilmoittaa paikalliselle sähköverkkoyhtiölle?
Aurinkosähköjärjestelmän tai toisin sanoen aurinkopaneelien liittämisestä sähköverkkoon sovitaan sähköverkkoyhtiön kanssa, jotta liittäminen voidaan tehdä luotettavasti ja turvallisesti. Ilmoitusta ei kuitenkaan tarvita kohteista, joita ei ole liitetty sähköverkkoon mm. kesämökit, jossa ei ole käytössä sähköjä.
Vaihdetaanko sähkömittarini, jos otan käyttöön aurinkopaneelit?
Mittarit ohjelmoimme etänä. Ohjelmoinnista ei tule asiakkaalle kustannuksia.
Voiko yksi sähkömittari mitata sekä sähkönkulutuksen että -tuotannon?
Sähköverkosta otettu ja sinne syötetty sähkö pitää mitata erikseen. Mittaukseen käytetään kaksisuuntaista etäluettavaa tuntimittaria, joka pystyy mittaamaan sekä verkosta otetun että verkkoon syötetyn sähkön määrät yhdellä mittalaitteella.
Mitä aurinkosähköjärjestelmälle tapahtuu sähkökatkon aikana?
Aurinkosähköjärjestelmä kytkeytyy automaattisesti irti sähköverkosta sähkökatkon aikana, ettei se aiheuta vaaraa esimerkiksi viankorjauksessa eikä laitteisto vaurioidu.
Etkö löytänyt vastausta sinua askarruttavaan kysymyseen?
Asiakaspalvelumme yhteystiedot