Sähköinen allekirjoitus

Oletko saanut sähköpostiisi kutsun sähköisesti allekirjoitettavaan asiakirjaan? Sähköisesti allekirjoitetut asiakirjat ovat juridisesti aivan yhtä päteviä kuin käsin allekirjoitetutkin. Sen sijaan, että joutuisit menemään paikan päälle allekirjoittamaan asiakirjan, voit hoitaa allekirjoituksen sähköisesti tunnistautumalla pankkitunnuksillasi.

Allekirjoittaminen on sinulle täysin ilmaista.

Mikä on sähköinen allekirjoitus?

Sähköinen allekirjoittaminen on nimensä mukaisesti sähköinen tapa allekirjoittaa asiakirjoja. Perusidea on se, että henkilö tunnistetaan sähköisen järjestelmän kautta ja näin hänet valtuutetaan allekirjoittamaan tietty asiakirja.

Sähköinen allekirjoitus on täysin sitova sekä turvallinen tapa allekirjoittaa asiakirjoja, sillä EU-direktiivi ja Suomen laki ovat antaneet sille juridisesti sitovan aseman. Sähköisesti allekirjoitetusta asiakirjasta voidaan jälkikäteen kiistämättömästi osoittaa, kuka allekirjoitti, milloin allekirjoitti ja mitä allekirjoitti. Asiakirjaa ei myöskään voi muokata enää allekirjoittamisen jälkeen.

Palvelun toimittaa Visma Solutions Oy.

 

1. Sähköpostikutsu

Olet saanut sähköpostiisi kutsun, jossa pyydetään allekirjoittamaan asiakirja. Tunnistat viestin otsikosta, joka alkaa “Kutsu allekirjoittamaan…”. Avaa sähköposti ja ota talteen siinä oleva salasana, tarvitset sitä myöhemmin. Klikkaa nyt sähköpostiviestissä olevaa linkkiä. Linkki siirtää sinut allekirjoituspalveluun. Alla esimerkki sähköpostikutsusta.

Huomioithan, että kutsu voi saapua myös tekstiviestillä tai se voi tulla kahdessa osassa: linkki sähköpostiin ja salasana tekstiviestinä.

2. Tutustu asiakirjaan

Jotta pääset katsomaan sinulle lähetettyä asiakirjaa, tarvitset sähköpostissasi ollutta salasanaa. Liitä se sille varattuun kohtaan. Näet asiakirjan esikatselunäkymässä. Jos käytät matkapuhelimen selainta, avaa esikatselu valitsemalla Esikatsele asiakirjaa. Kun olet valmis allekirjoittamaan, valitse Siirry tunnistautumaan.

3. Tunnistaudu ja allekirjoita

Kirjoita henkilötunnuksesi sille varattuun kenttään ja tunnistaudu sen jälkeen pankkitunnuksillasi. Tällä varmistamme henkilöllisyytesi. Paina tunnistautumisen jälkeen Allekirjoita.

Tunnistautumisen jälkeen voit ladata asiakirjan. Saat allekirjoitetun asiakirjan myös sähköpostiisi.

4. Sähköinen arkisto

Rekisteröidy palveluun ilmaiseksi, niin pääset katsomaan kaikkia sähköisesti allekirjoittamiasi asiakirjoja. Sähköisessä arkistossamme asiakirjat ovat tallessa eikä sinun tarvitse säilöä niitä sähköpostissa. Rekisteröityminen on täysin ilmaista eikä velvoita sinua mihinkään.