Miten varautua sähkökatkoon ja miten toimia sen aikana

Ukonilma kaupungin yllä, kuvituskuva

Näin varaudut sähkökatkoon

Häiriöviestipalvelu: Tilaa tiedot sähkökatkoista kännykkään tai sähköpostiisi

  • Saat ilmoituksen sähkökatkoista valitsemallasi tavalla tekstiviestitse tai sähköpostilla.
  • Voit lisätä palveluun useampia yhteystietoja, joten myös  muut perheenjäsenesi voivat hyödyntää palvelua.
  • Palvelun saat käyttöösi, kun sähkönkäyttöpaikkasi on Pori Eneriga Sähköverkot Oy:n verkkoalueella ja sinulla on  voimassa oleva sähköverkko- tai kokonaistoimitussopimus.

Ohjeet Häiriöviestipalvelun tilaamiseen

Rekisteröidy WattiVahtiin tästä >

Valitse valikosta Häiriötiedotteiden tilaus.

 

Hanki ennakkoon sähkökatkoksen varalle

  • Valoa: Taskulamppu ja kynttilät auttavat näkemään pimeässä
  • Tulentekovälineet: Riittävästi tulitikkuja ja toimiva sytytin
  • Varavirtaa: Paristoja sekä valmiiksi ladattu varavirtalähde esim. matkapuhelinten lataamista varten. Muista myös varasulakkeet!
  • Elintarvikkeita: Kuivamuonaa ja säilykkeitä, ruokaa joka säilyy pitkään pilaantumatta ilman sähköäkin
  • Polttopuita, mikäli käytössä on takka tai puu-uuni
  • Kosteuspyyhkeitä ja desinfiointiainetta
  • Lääkkeitä ja haavanhoitotarpeita
  • Puhdasta pullotettua vettä
  • Paristokäyttöinen radio
  • Hieman käteistä

Miten toimia sähkökatkon aikana

  • Sammuta kodinkoneet.
  • Mikäli sähkökatko kestää muutamia tunteja, varaa juomavettä puhtaaseen kannelliseen astiaan.
  • Ole energiatehokas. Älä turhaan availe ikkunoita tai ovia. Rajaa lämmin tila sulkemalla väliovia. Ruoka pysyy jääkaapissa kylmänä pari tuntia katkon alkamisesta ja pakastimessa yli vuorokauden, mikäli ovia ei turhaan availla.
  • Älä koske sähkölinjoihin. Älä yritä raivata puita, oksia tai roskia sähkölinjoilta, vaarana on tappava sähköisku.
  • Mikäli sähköt katkeavat laajemmalta alueelta, sähkökatko on yleensä tiedossamme ja korjaus aloitettu. Häiriökartaltamme näet tiedossamme olevat viat reaaliaikaisesti. Odota rauhassa, että vika korjataan.
  • Ilmoita meille, jos sähkökatko koskee vain rajattua aluetta, eli omaa kiinteistöäsi ja mahdollisesti naapuriasi. Meille on hyvä ilmoittaa myös, jos havaitset, että sähkölinjat ovat vaurioituneet tai niiden päälle on kaatunut puu.

Mistä saat lisätietoa sähkökatkon aikana

  • Mikäli olet aktivoinut Häiriöviestipalvelun WattiVahdissa, saat tietoa katkosta  heti puhelimitse tai sähköpostitse mikäli se vaikuttaa sinun kotiisi  (tai kesämökkiin jne. palvelussa ilmoittamaasi osoitteeseen).
  • Saat reaaliaikaista tietoa katkosta keskeytyskartoilta:
  • Pori Energia Sähköverkot Oy (Pori): www.porienergia.fi/keskeytyskartta
  • Energiateollisuus (Suomen laajuiset tiedot) www.sähkökatkokartta.fi 
  • Tarvittaessa voit soittaa  häiriöinfonumeroomme (02) 633 1161,  josta kuulee automaattitiedotteet  sähkönjakeluhäiriöistä, jotka ovat  tiedossamme (tiedot ovat samat kuin  verkkosivujen keskeytyskartalla).

Yleiset hätänumerot

Hätänumero 112

Satakunnan pelastuslaitos,  tilannekeskus (02) 621 1500

Mitä tapahtuu sähkökatkon aikana

  • Valot eivät pala, kodinkoneet eivät toimi.
  • Televisio ja radio eivät toimi.
  • Vedentulo lakkaa.
  • Ruuanlaitto hankalaa, elintarvikkeet lämpenevät.
  • Internet ja puhelimet toimivat jonkin aikaa.
  • Rakennusten lämmitys ei toimi.
  • Hissiin voi jäädä jumiin.
  • Kaupat ja pankit sulkevat ovensa, korteilla ei voi maksaa.
  • Huoltoasemilta ei saa polttoainetta.
  • Junat ja metrot pysähtyvät.
  • Bussit, laivat ja lentoliikenne myöhästelee.

Julkaistu 8.8.2019