usein kysyttyjä kysymyksiä
Alla kerätty usein kysyttyjä kysymyksiä (UKK) aihealueittain
-
Uudet sähkömittarit (Landis+Gyr E360)
-
Sähkömittarin vaihto
-
Sähkön mittaus
UKK – UUDET SÄHKÖMITTARIT (LANDIS+GYR E360)
Kysymys:
Mistä tiedän, onko minulla jo uusi etämittauslaitteisto eli sähkömittari, jossa on HAN-portti?
Vastaus:
Uuden etämittauslaitteiston laitemerkki on Landis+Gyr E360.
Kysymys:
Onko uusi sähkömittari varttimittari?
Vastaus:
Kyllä. Sähkömittari rekisteröi tiedot 15 min mittaustarkkuudella eli puhutaan varttimittarista ja varttimittauksesta.
Kysymys:
Kun sähkömittari vaihtuu varttimittariksi, mikä muuttuu? Mitä hyötyä tästä on asiakkaalle?
Vastaus:
Varttimittarilta sähkön kulutus ja mahdollinen pientuotanto saadaan 15 minuutin tarkkuudella. Tieto on helposti käytettävissä nettipalvelujen kautta (WattiVahti tai Datahub). Tiedot saadaan myös nopeammin ja luotettavammin sekä asiakkaan että sähkömarkkinoiden käyttöön.
Mittarin HAN-portti (Home Area Network) on sähkömittarissa oleva liitäntä, joka mahdollistaa reaaliaikaisen sähkönkulutustiedon siirtämisen ulkoisiin laitteisiin.
Kysymys:
Muuttuuko sähkösopimukseni ja sähkön hinta, kun mittari vaihdetaan varttimittariksi?
Vastaus:
Verkkopalvelusopimus pysyy ennallaan eli sähkön siirtotuote on edelleen yleissiirto, aikasiirto tai kausisiirto (perusmaksu €/kk + siirtomaksu snt/kWh). Tältä osin mikään ei nyt muutu.
Sähkön myyntisopimuksen hinnoittelu voi muuttua, jos sähkösopimuksen hinta perustuu sähköpörssin spot -hintaan. Sähkön hinta vaihtelee nyt tunneittain (tuntispot) vaan lähitulevaisuudessa vartin välein (varttispot). Tästä muutoksesta kannattaa kysyä lisää sähkön myyjältänne eli koska ja miten tämä muutos asiakkaille näkyy.
Kysymys:
Miksi sähkömittarit vaihdetaan uusiin?
Vastaus:
Vaihdettavat mittarit ovat tulossa suunnitellun käyttöikänsä päähän. Nykyisten mittareiden luentateknologia perustuu pääsääntöisesti 2G- ja 3G-matkapuhelintekniikoihin, joiden käyttö on Suomessa loppumassa. Nykyiset mittarit eivät myöskään täytä niitä ominaisuuksia, joita mittareiden tulee täyttää tulevien vuosien aikana (tiedonsiirtonopeus ja -teknologia, mittausvaateiden kasvaminen, kuormanohjausmuutokset, HAN-portti).
Kysymys:
Mikä on HAN -portti? Kuka sitä voi käyttää ja mihin tarkoitukseen?
Vastaus:
HAN -portti tarkoittaa sähkömittarin kotiautomaatioliitäntää (Home Area Network), johon asiakas voi kytkeä oman päätelaitteensa, jolla sähkömittarin tietoja voi lukea lähes reaaliaikaisesti. HAN-portti toteuttaa lainsäädännön vaatimuksen kuluttajalle tarjottavasta reaaliaikaisesta mittaustietojen seurannasta.
HAN -portista puhutaan myös termein H1-asiakasrajapinta tai P1-liitäntä.
Asiakkaalla täytyy olla pääsy sähkömittarille, jotta porttia voi hyödyntää. HAN -portti aktivoidaan asiakkaan pyynnöstä.
Verkkoyhtiö ei vastaa HAN-porttiin liitetystä ulkoisesta laitteesta. HAN-portin kautta lähetettyjä mittaustietoja ei voida pitää laskutusarvoina, koska näille tiedoille ei ole tehty verkkoyhtiön mittaustiedon keruu- ja laskutusjärjestelmässä suoritettavia laaduntarkastuksia.
Kysymys:
Miksi HAN-portti pitää erikseen aktivoida? Miten se tapahtuu?
Vastaus:
HAN-portille on asetettu vaateita lainsäädännössä. Mittausasetuksen mukaisesti HAN-portti aktivoidaan asiakkaan pyynnöstä. Aktivointi on maksuton.
HAN-portin aktivointia voi pyytää asiakas, jolla on käyttöpaikkaan voimassa oleva verkkopalvelusopimus ja joka on rekisteröitynyt WattiVahti käyttäjäksi. WattiVahti käyttäjäksi rekisteröidytään vahvalla tunnistautumisella, joten näin varmistumme asiakkaan oikeellisuudesta.
WattiVahti toiminto:
Jos sopimusasiakas vaihtuu, HAN-portin aktivointi päättyy automaattisesti. Eli asiakkaan ei tarvitse erikseen ilmoittaa HAN-portin passivoinnista.
Kysymys:
Tarvitsisin HAN-portillisen energiamittarin, onnistuisiko tämä ilman kuluja?
Vastaus:
Asiakkaan pyynnöstä tapahtuvasta mittarivaihdosta veloitamme palveluhinnaston mukaisesti (120 €, suora mittaus, enintään 3x63A). Mittarinvaihto on toimenpiteenä maksuton silloin, kun se tehdään jakeluverkonhaltijan aloitteesta. Pori Energia Sähköverkkojen sähkömittarit tullaan uusimaan vuosina 2024–2026. Mittarivaihdot tehdään vaihtosuunnitelman mukaisessa järjestyksessä.
Kysymys:
Näkyykö mittarissa edelleen päivälukema ja yölukema erikseen?
Vastaus:
Mittari näyttää kokonaiskulutuslukeman. Mittarin näytön selauspainikkeella saadaan näkyville päivälukema ja yölukema. Mittaustietojen tarkasteluun ja analysointiin kannattaa käyttää Pori Energia Sähköverkkojen WattiVahti-palvelua tai Datahub asiakasportaalia.
WattiVahti: https://www.porienergia.fi/wattivahti
Datahub: https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/datahub/kirjautuminen-datahubin-asiakasportaaliin/
Kysymys:
Toimiiko yökuormien ohjaus samalla lailla ja samoihin aikoihin uudessakin mittarissa? Tapahtuuko kuormien kytkeytyminen edelleen klo 22-23 välillä? Saanko itse siirrettyä kytkeytymisaikaa myöhemmäksi?
Vastaus:
Toistaiseksi toimii samalla tavalla. Eli sähkömittarin kautta tapahtuvan kuormanohjauksen aikataulua ei voi muuttaa.
Varaavien kuormien (ns. yökuormat) ohjauskäsky lähtee sähkömittarilta satunnaisviiveellä. Tämä viive on 0-60 min alkaen kello 22:00. Jos asiakkaalla ei ole muuta ajastinta kuormanohjauksessa, jonain iltana varaavat laitteet (esim. lämminvesivaraaja) kytkeytyvät päälle heti kymmeneltä, joskus lähempänä yhtätoista.
Kysymys:
Säteileekö tämä mittari?
Vastaus:
Tiedonsiirto tapahtuu matkapuhelinverkossa, joten mittarin tuottama säteily voidaan rinnastaa tavalliseen älykännykkään ja sen turvallisuus on arvioitu samojen yleisten kriteerien mukaan. Mittari lähettää ja vastaanottaa tietoa ainoastaan muutaman kerran päivässä ja silloinkin ainoastaan lyhyen aikaa. Kokonaisuudessaan säteilymäärä on merkittävästi pienempi kuin tavanomaisella kännykällä. Laitteen tuottama säteily ei ole siis ihmisille vaarallista, kun etäisyys laitteesta ylittää 0,25 metriä, vaikka laite toimii aktiivisesti.
UKK - SÄHKÖMITTARIN VAIHTO
Kysymys:
Onko sähkömittarin vaihto maksuton?
Vastaus:
Mittarinvaihto on toimenpiteenä maksuton silloin, kun se tehdään jakeluverkonhaltijan aloitteesta.
Kysymys:
Vaikuttaako mittarin vaihto laskutukseen? Tuleeko mittarinvaihdon jälkeen tasauslasku?
Vastaus:
Ei. Laskutusta varten tarvittavat sähkön kulutustiedot ja mahdolliset tuotantotiedot saadaan vanhalta ja uudelta sähkömittarilta samaan tapaan päivittäin, joten laskutukseen vaihto ei vaikuta.
Kysymys:
Onko asiakkaan tehtävä jotain mittarin vaihtoon liittyen?
Vastaus:
Asia riippuu kiinteistöstä ja sähkömittarin sijainnista. Jos asiakkaalta edellytetään toimenpiteitä, tästä kerrotaan asiakkaalle erikseen, kun mittarin vaihtoajankohdasta sovitaan.
Kerrostaloissa vaihto tehdään taloyhtiön teknisessä tilassa, jolloin asiakkaiden toimia ei tarvita.
Mikäli sähkömittari sijaitsee sisällä tai muuten sellaisessa paikassa, että mittarin luokse ei päästä, olemme sinuun yhteydessä vaihtoajan sopimiseksi. Lähetämme asiasta myös etukäteen tiedotteen kotiosoitteeseesi. Varmistathan ennen asennusta, että asentajalla on vapaa ja turvallinen pääsy mittarille.
UKK - SÄHKÖN MITTAUS
Kysymys:
Voiko kiinteistöstä, esim. kesäasunnolta, katkaista sähköt talveksi?
Vastaus:
Älä katkaiset sähköjä mökiltä pääkytkimestä tai sulakkeista.
Jos haluat katkaista kiinteistöstä sähköt, esimerkiksi kesämökistä talven ajaksi, tee se sähkömittarissa olevasta painikkeesta (Sähkön kytkentä-katkaisu painike). Näin sähkönkulutus on katkaistu, mutta varmistat mittarin etäluennan ja sähkönjakelun.
Katso sähkön kytkentä-katkaisu painikkeen sijainti Sähkömittarin käyttöohjeesta. Sähkömittarien käyttöohjeet: https://www.porienergia.fi/sahkoverkot/sahkon-mittaus
Kuinka voin seurata aurinkosähkön tuotantoa?
Vastaus:
Voit seurata kokonaistuotantoa invertterivalmistajan sovelluksesta. Ylijäämätuotannon eli myymääsi sähkön määrää voit seurata WattiVahti-palvelusta tuotanto -välilehdeltä.