Kuparipuistossa puretaan 20 metriä tiilipiippua - harvinaislaatuisen purkutyön materiaaleja pyritään jatkokäyttämään

piipun huipulla nostokorissa työmies

Harvinaislaatuisempi purkutyö on aloitettu Porin Metallinkylässä tällä viikolla. Kuparipuiston teollisuusalueella sijaitseva tiilipiippu on kallistunut yläpäästä, joten sitä on turvallisuussyistä lyhennettävä. Piipun alkuperäinen korkeus on 62,5 metriä ja sitä lyhennetään tämän ja ensi viikon aikana yhteensä 20 metriä.

piippu ja nosturiautot

Purkutyö suoritetaan nostolava-autolla ja purkukuupalla

Piipun lyhentäminen toteutetaan nostolava-auton ja nosturiauton kautta tehtävällä suoritteella, purkamalla noin 2 - 3 kuutiota piippuainesta nostokuuppaan, nostolava-auton korista käsikäyttöisten piikkauskoneiden avulla.

Vanha tiilipiippu on verkotettu ulkopuolelta kauttaaltaan koko purkupituudelta ja näin saadaan varmistettua purkutiilien hallittu pudotus nosturin kannattelemaan nostokuuppaan, joka roikkuu piipun sisäpuolelle. Nostokuupan täytyttyä nosturi nostaa sen siirtolavalle ja kippaa sen tyhjäksi maanpinnalla työskentelevän turvahenkilön kanssa yhteistyössä.

- Nostotyössä korostuvat turvalliset työskentelytavat. Nosturissa työskentelevien ja maanpinnalla työskentelevien välinen kommunikointi on tärkeässä roolissa, kertoo purkuprojektia vetävä Pori Energian projekti-insinööri Markku Santikko.

Purkutyöstä ei aiheudu erityisiä liikenne- tai muita järjestelyjä Metallikylän kaupunginosaan. Purkutyötä tehdään 10 tunnin ajan maanantaista perjantaihin kello 8 - 18 aikavälillä.

vino piippu

Purkumateriaaleja pyritään jatkokäyttämään mahdollisimman paljon

- Purkumateriaalit tutkitaan haitta-aineiden varalta ja mikäli tutkimuksissa ei löydy mitään hälyttävää, käytetään tiiltä uudelleen rakentamisessa ja metalli kierrätetään tavalliseen metallinkeräykseen, kertoo Pori Energian ympäristöpäällikkö Ari Savola.

työmiehet työmaan edessä

Kuvassa eturivissä vasemmalta lukien: nostolava-auton kuljettaja Eetu, purkumies Valtteri Jalava, purkumies Markus Ketola, purkumies Sami Ketola, laskentainsinööriharjoittelija Juho Hakala. Takarivissä vasemmalta lukien: nostolava-auton kuljettaja Mauri Karlsson ja projektipäällikkö Markku Santikko.

Julkaistu 3.6.2022