WattiVahti

WattiVahti-palvelussa voit tarkastella sähkönkulutustasi, -tuotantoasi ja sopimuksiasi sekä tilata häiriötiedotteen tai muokata omia tietojasi. Palvelu on sekä henkilöasiakkaiden että yritysten käytössä.

WATTIVAHTI -palvelu

Palvelun sisältö:

  • Sähkön kulutustiedot käyttöpaikoilta, joihin sinulla on verkkopalvelusopimus (sähkön siirtosopimus).
  • Pientuotanto. Yli oman tarpeen tuotettu sähkö eli ns. ylijäämäsähkö. Sähköä ei ole käytetty käyttöpaikalla, vaan se on syötetty jakeluverkkoon.
  • Häiriöviestipalvelun tilaus ja hallinta. Häiriöviestipalvelu ilmoittaa tekstiviestillä tai sähköpostitse yli 5 minuuttia kestävistä sähkökatkoista käyttöpaikoillasi.
  • Verkkopalvelusopimuksen ja liittymissopimuksen tiedot
  • Yhteystietojen ylläpito
  • Yhteydenottopyynnön lähettäminen

 

WattiVahti

Wattivahti auttaa sähkönkäytön kohdistamista halvoille tunneille

WattiVahti näyttää nyt myös sähkön tuntihinnan (pörssihinta, spot-hinta). Tämä helpottaa sähkönkäyttäjää kohdistamaan sähkön kulutustaan halvoille tunneille ja seuraamaan, miten on tässä asiassa onnistunut. 

Sähkön tuntihinnan voi hakea monesta lähteestä (mm. Fingrid tuntihinta -sovellus), mutta tiedon yhdistäminen oman käyttöpaikan kulutustietoihin ei ole aiemmin ollut näin helppoa.

WattiVahti Mittaustiedot -näkymään on tullut uusi liukusäädin, jolla oikean pystyakselin arvoasteikon voi vaihtaa:

⦁ Lämpötila (oletus)

⦁ Sähkön hinta

Sähkön tuntihinnan (snt/kWh) saa graafissa näkymään, kun tietoja tarkastelee Päivä -kohtaisesti eli tuntitarkkuudella. Sähkön hinta on arvonlisäverollinen hinta. Kuluttajien myyntisopimuksissa arvonlisävero on 24%. Poikkeuksena aika 1.12.2022 – 30.4.2023, jolloin myyntisopimusten arvonlisävero on 10%.

 

 

Lataa raportti – toiminnallisuus tuo Excel raporttiin sähkön mittaustietojen lisäksi myös sähkön tuntihinnan snt/kWh (sis. ALV), kun raportti on valittua ajettavaksi tuntitarkkuudella:

 

 

Pientuotannon netotus käynnistyy 1.1.2023

Pientuotannon netotuksessa saman tunnin aikana kulutettu ja itse tuotettu sähkö vähennetään toisistaan eli netotetaan. Kaikki sähkön pientuottajat, joiden sähköntuotantolaitteisto on enintään 100 kVA, siirtyvät pientuotannon netotuksen piiriin automaattisesti 1.1.2023 alkaen. 

 

Jatkossa saman tunnin aikana on asiakkaan käyttöpaikalla vain joko kulutusta eli sähkön ostoa tai tuotantoa eli sähkön myyntiä. Uudistuksen myötä itse tuotettu sähkö voidaan tehokkaammin käyttää suoraan oman sähkön kulutuksen vähentämiseen.

 

Laskulla muutos näkyy seuraavasti

Pori Energia Sähköverkkojen verkkopalvelulaskulla pientuottaja näkee jatkossa netotuksen jälkeiset summatiedot. Sähkön myyjä käyttää laskutustietonaan samoja summatietoja.

 

WattiVahti palvelussa muutos näkyy seuraavasti

WattiVahdin grafiikka näyttää jatkossa netotuksen jälkeisiä summatietoja, eli samoja tietoja, joita käytetään laskutuksen perusteena. WattiVahdin raporteista pientuottajan on mahdollista hakea myös netottamattomatkin tiedot.

 

On hyvä huomioida, että verkkoon syötetyllä sähköllä tulee olla aina ostaja, eli erillinen sopimus sähköntuotannosta sähkönmyyjän kanssa. Muutoin esimerkiksi laskuilla tai WattiVahdissa sähköntuotannon tietoja ei ole näkyvillä eikä sähkönmyyjäsi hyvitä verkkoon mahdollisesti syötetystä sähköstä mitään.

WattiVahti Usein Kysytyt Kysymykset (UKK)

 

Rekisteröityminen ja kirjautuminen 

WattiVahti on käytettävissä asiakkaille, joilla on verkkopalvelusopimus Pori Energia Sähköverkot Oy:n jakeluverkkoalueella olevaan käyttöpaikkaan.

Sinun on ensin rekisteröidyttävä WattiVahdin käyttäjäksi. Tämän jälkeen palvelua voi käyttää siihen kirjautumalla.

 

WattiVahti rekisteröityminen 

WattiVahti-palveluun rekisteröityminen vaatii vahvan tunnistautumisen. Tunnistautuminen tapahtuu mobiilivarmenteella tai henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla.

WattiVahti kirjautuminen 

Käyttäjätunnus: rekisteröitymisessä antamasi sähköpostiosoite

Salasana: rekisteröitymisessä antamasi salasana

 

Yleisimmät virhetilanteet WattiVahti rekisteröinnissä

Yritän rekisteröityä käyttäjäksi, mutta ei onnistu. Saan viestin: ”Rekisteröityminen ei onnistu. Asiakasnumerolla ei löytynyt sopimusta”

  1. WattiVahtiin voi rekisteröityä vain sellainen asiakas, jolla on verkkopalvelusopimus (sähkön siirtosopimus) Pori Energia Sähköverkot Oy:n (PESV) jakeluverkkoalueella. 
  2. Jos käyttöpaikkasi on PESV verkkoalueella ja rekisteröityminen ei onnistu, sopimus saattaa olla esimerkiksi puolisosi nimissä.

Yritän rekisteröityä yrityskäyttäjäksi, mutta ei onnistu. Saan viestin: ”Käyttäjä on jo olemassa. Valitse toinen sähköpostiosoite.”

WattiVahdissa sähköpostiosoite toimii käyttäjätunnuksena. Joten jos olet jo rekisteröitynyt yhdellä sähköpostiosoitteella henkilöasiakkaana, pitää käyttää toista sähköpostiosoitetta, jos haluat rekisteröityä myös yritysasiakkaana.

Yritän rekisteröityä käyttäjäksi, mutta ei onnistu. Saan viestin: ”Rekisteröityminen ei onnistu. Ota yhteyttä asiakaspalveluun.”

Tällainen virheviesti tulee, jos järjestelmä ei pysty kertomaan virheen syytä tarkemmin. Ota tällöin yhteyttä asiakaspalveluumme (asiakaspalvelu@porienergia.fi) ja kerro mitä teit, ennen kuin virheilmoitus ilmestyi.

  

Yleisimmät virhetilanteet WattiVahtiin kirjautumisessa tai palvelua käytettäessä

Olen rekisteröitynyt käyttäjäksi, mutta kirjautuminen ei onnistu.

WattiVahti toimii PC käytössä yleisimmillä selaimilla (suositus Chrome tai Firefox) ja myös mobiilina (tabletti, puhelin). Mobiili-/tablettikäytössä Android ja Apple (IOS 12 ja uudempi). 

 

Tyhjennä selaimen välimuisti ja yritä kirjautumista uudelleen. Mikäli ei edelleenkään onnistu, ilmoita virhetilanteesta sähköpostilla osoitteeseen: asiakaspalvelu@porienergia.fi

 

Kirjauduin, mutta en näe käyttöpaikkani mittaustietoja. 

Näet mittaustiedot vain niiltä käyttöpaikoilta, joihin sinulla on verkkopalvelusopimus (sähkön siirtosopimus). Jos mittaustietoja et näe, todennäköisesti sopimus on puolisosi (tai jonkun muun) nimissä. 

 

WattiVahti käyttäjäksi voi rekisteröityä myös silloin, kun sinulla on sähkön liittymissopimus.